سبک زندگی، مفهوم تازه ای نیست. هزاران سال است که انسانها کوشیده اند سبک زندگی خود را بشناسند و مدیریت کنند و حتی دولت ها کوشیدهاند بر روی سبک زندگی مردمان خود، تاثیر بگذارند.
اما تعریف سبک زندگی و مفهوم پردازی در مورد آن، نسبتاً جدید است.
معمولاً نخستین استفاده جدی از لغت Lifestyle در متون جدید را به آلفرد آدلر روان درمانگر اتریشی نسبت میدهند (لغت Lebensstil).
اما باید به خاطر داشته باشیم که آنچه آدلر در مورد سبک زندگی مطرح میکند بیشتر به جنبههای رفتارشناسی و شخصیت شناسی و نیز تاثیرات تربیت دوران کودکی در سالهای بزرگسالی میپردازد و با چیزی که امروزه از سبک زندگی میشناسیم، تفاوت جدی دارد.
سوبِل در کتاب Lifestyle and Social Structure توضیح میدهد که سبک زندگی، یک شیوهی مشخص و قابل مشاهده از زیستن است.
از آنجا که مشاهدهی رفتار انسانها، همیشه و همه جا امکانپذیر نیست، بسیاری از محققان، ترجیح میدهند به جای رفتارهای ما، انتخابهای ما در زندگی روزمره را به عنوان نشانهای دست دوم از سبک زندگی مورد بررسی قرار دهند.
به عنوان مثال:
این کار، اگر چه دقیق نیست، اما میتواند به عنوان رفتارهای ثانویه، نقش سلامت در سبک زندگی وی را تا حد خوبی مشخص کند.
رابطه سبک زندگی و تصمیمهای خرید در حدی بالاست که بسیاری از فعالان حوزه بازاریابی، ترجیح میدهند تعریف عمومی و فراگیر سبک زندگی در جامعه شناسی را به صورت زیر، ساده و خلاصه کرده و حوزهی آن را کاهش دهند:
سبک زندگی از طریق بررسی انتخابهای انسانها در سبد خرید و الگوی مصرف (Consumption Patterns) مشخص میشود (منبع)
روبرت دان، در کتاب Identifying Consumption (شناخت مصرف) توضیح میدهد که در گذشته، رفاه اقتصادی در حدی کم بود که جز طبقات مرفه جامعه، عملاً دست سایر اعضای جامعه در انتخاب الگوی مصرف، چندان باز نبود و عملاً نمیتوانستیم شیوهی مصرف و الگوی خرید و مصرف مردم را، شیوهی مناسبی برای شناخت نگاه آنها به زندگی بدانیم.
اما امروز، در بخش عمدهای از جامعه، توانایی انتخاب وجود دارد. بنابراین، الگوی مصرف، بیش از هر زمان دیگر میتواند منعکس کنندهی نگرش انسانها به زندگیشان باشد.
مثال فوق، تنها یک نمونه است.
در بسیاری از حوزههای زندگی، نوعی دموکراتیزه شدن (فراگیری در همه سطوح) به وجود آمده است.
امروز با تنوع انتخابها (از رایگان و ارزان قیمت یا بسیار گران قیمت) هر کس، به نوعی به گزینههای متعدد دسترسی دارد. بنابراین، انتخابهای ما، مستقل از محدودیتهای مالی ما، میتوانند بهتر از گذشته (و البته همچنان نه به صورت کاملاً دقیق) نگرش ما را به زندگی و سبک زندگی مورد علاقهی ما را مشخص کنند.
البته سبک زندگی، تعاریف دقیقتر و کاملتری نیز دارد و حتی در دنیای مدیریت و بازاریابی نیز، صرفاً به الگوی مصرف، محدود نشده است.
به عنوان مثال، مدلی به نام AIO وجود دارد که برای تعریف سبک زندگی، از مطالعهی ترکیب سه گانهی فعالیتها (Activities) و علاقمندیها (Interests) و عقاید و دیدگاهها (Opinions) استفاده میکند.
متمم در درس مستقلی، به شیوههای عملی سنجش و بررسی سبک زندگی، خواهد پرداخت.
منبع: متمم
نظرات
ارسال یک نظر