این سایت فروش اینترنتی كالاهای دیجیتالی كه در سال ۱۳۸۵ یك استارتاپ با ۵ نیرو بوده است، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر پرسنل دارد. در ماه های ابتدایی كار، این سایت، قطعات كامپیوتر و تعداد محدودی پرینتر را عرضه می كرد. در سال های اخیر با افزایش میزان نفوذ اینترنت در مردم، و جلب تدریجی اعتماد مردم به بانكداری اینترنتی و سپس خرید از اینترنت، فضا برای گسترش فعالیت چنین سایت هایی بازتر شد.
رموز موفقیت دیجیكالا:
یكی از مهمترین رازهای موفقیت دیجی کالا از لحاظ فنی، ۲ ویژگی مهم «مقایسه» و «نظرات كاربران» است. به اعتقاد من، به عنوان یك كاربر، و هم به عنوان كسی كه در این حوزه چندین سال فعالیت حرفه ایی می كند، این دو ویژگی، برگ های برنده ی دیجی كالا در برابر دیگر رقبانش بوده و هستند.
اگر چه این دو ویژگی تنها مزایای این سایت نیستند و توسط دیجی كالا هم ابداع نشده اند اما پیاده سازی درست آن، توانسته است، این سایت را به عنوان اولین و موثقترین مرجع خرید اجناس الكترونیكی (بخصوص گوشی های همراه) برای من و بسیاری دیگر از دوستان، آشنایان و همكاران مان تبدیل كند.
درس مهم: استمرار، پشتكار و تلاش روزانه برای بهتر شدن
به نظر من، استارتاپی ها باید دیجیكالا را زیر نظر داشته باشند. مسیری كه این كسب و كار (نوپا در سال ۱۳۸۵) تا امروز طی كرده است، راه آسانی نبوده است. مشكلات متعددی فنی به دلیل نبود زیرساخت های مناسب فناوری اطلاعات در كشور، مسائل و معضلات ناشی از عدم وجود قوانین مشخص و روشن درباره اینترنت، و تجارت الكترونیكی، گریبانگیر هر كسب و كاری در این حوزه بوده و هست.
آنچه مهم است، پایداری بنیانگذاران و گردانندگان یك كسب و كار اینترنتی، و ناامید نشدن از اتفاقات و ناملایمات، و ادامه كار است.
به راستی، این موفقیت، یك شبه روی نداده است. به قول بیز استون، از بنیانگذاران تویتر: « گذر زمان، پشتكار و ۱۰ سال تلاش، به تدریج شما را به صورت یك موفقیت یك شبه جلوه می دهد! »
اعتماد، اعتماد، اعتماد:
شاید یكی از دلایل مهم دیگر در موفقیت بهترین فروشگاه اینترنتی بعنی دیجی كالا بخصوص در بخش تلفن های همراه، بازار كاذب و غیرقابل اعتمادی است كه به دلیل عدم صداقت، كلاهبرداری های مختلف، تبلیغات گمراه كننده و عدم دانش كافی فروشندگان خرده فروش در میان مردم بوجود آمده است.
خیلی ها، ترجیح می دهند، به جای اینكه چند روز وقتشان را صرف رفتن از این مغازه به آن مغازه، و شنیدن حرف های ضد و نقیض كنند، در خانه خود پشت كامپیوترشان بنشینند و با آرامش و بدون دغدغه، كالای مورد علاقه شان را بررسی، مقایسه و
سپس خریداری كنند.
سپس خریداری كنند.
با وجود تنوع بسیار در انواع كالاهای مصرفی الكترونیكی بخصوص موبایل ها، سرعت بالای ورود مدل های جدید به بازار، رقابت شدید میان تولید كنندگان، بالا و پایین رفتن قیمت ها، بازی های روانشناختی تولید كنندگان با قیمت گذاری های مختلف، انتخاب و خریدن بهترین گوشی ممكن به نسبت بودجه مورد نظر را به كاری پر از استرس تبدیل كرده است.
كاری كه دیجی كالا كرده است، كاهش این استرس، از طریق ارائه طیف وسیعی از اطلاعات مختلف درباره كالاها، به شكل متن و تصویر و فیلم، و همچنین نترسیدن از به اشتراك گذاری تجربه خرید كاربرانش است.
كاری كه دیجی كالا كرده است، كاهش این استرس، از طریق ارائه طیف وسیعی از اطلاعات مختلف درباره كالاها، به شكل متن و تصویر و فیلم، و همچنین نترسیدن از به اشتراك گذاری تجربه خرید كاربرانش است.
عدم وجود رقیب خارجی:
وقتی این آمار فروش را برای بار اول دیدم، فورا به این فكر افتادم كه غول های فروش اینترنتی مانند آمازون ممكن است چقدر در روز فروش داشته باشند؟!
جالب است بدانید آمازون در سال ۲۰۱۲ هر ثانیه بیش از ۳۰۰ آیتم می فروخته است.
درآمد (فروش) سالانه آمازون، در سال ۲۰۱۳ چیزی نزدیك به ۷۵ میلیارد دلار بوده است كه پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.
مساله تحریم بانكی و مالی كشور، تهدیدی است كه توسط كسب و كارهایی مانند دیجیكالا به فرصت های طلایی تبدیل شده است. به دلیل وجود تحریم ها، كمپانی های بزرگ و چند ملیتی مانند Amazon.com و eBay.com نمی توانند در ایران فعالیتی مانند كشورهای دیگر داشته باشند.
ورود Amazon به هر كشور جدیدی، قلب صاحبان كسب وكارهای محلی آن كشور را پایین می ریزد. مناطق قابل دسترسی این غول تجارت الكترونیكی بسیار وسیع شده است. دوستان من در منطقه خودگردان كردستان عراق كوچكترین چیزهایی كه در بازار پیدا نمی شود یا گران به نظر می رسد را از آمازون می خرند كه اغلب با احتساب هزینه های ارسال هم ارزانتر از بازار محلی به دستشان می رسد.
برهم زدن بازارها (Disruption) :
دیجیكالا توانسته است بازارهای سنتی كسب و كارها را بر هم بزند. حالا دیگر هیچ شركت یا مغازه فروش محصولات الكترونیكی از گزند دیجیكالا در امان نیست و آن چیزی كه روزی دست كماش می گرفتند به تهدیدی جدی تبدیل شده است. قطعا به دلیل الكترونیكی بودن، عدم وابستگی به زمان و مكان خاص و دلایل بسیار دیگر، هزینه های اداره و نگه داری دیجیكالا به نسبت شركت ها یا مغازه هایی در آن سطحِ از فروش، بسیار پایینتر است.
دیجیكالا به كل كشور دسترسی دارد حالی كه برای یك كسب و كار محلی، این كار امكان پذیر نیست.
نمونه جهانی این نوع برهم زدن بازارهای سنتی، آمازون است. فروشگاه های زنجیره ای بزرگ كتاب و محصولات فرهنگی در آمریكا این سایت را كه در سال ۱۹۹۵ لانچ شد، خیلی جدی نگرفتند اما آمازون در عرض ۲ سال آنقدر پیشرفت كرد كه وارد بورس شد.
نمونه جهانی این نوع برهم زدن بازارهای سنتی، آمازون است. فروشگاه های زنجیره ای بزرگ كتاب و محصولات فرهنگی در آمریكا این سایت را كه در سال ۱۹۹۵ لانچ شد، خیلی جدی نگرفتند اما آمازون در عرض ۲ سال آنقدر پیشرفت كرد كه وارد بورس شد.
پیام و اثرگذاری انتشار این خبر:
یكی از مهمترین نتایج حاصل از انتشار چنین آمار جالبی این است كه توجه بسیاری از جوانان به مزایا و فرصت های بازار فناوری اطلاعات جلب می شود. اما، مهمتر از آن این است كه سرمایه ها را به سمت این حوزه هدایت خواهد كرد.
به قول وزیر اقتصاد آقای دكتر طیب نیا درهمایش بهبود فضای كسب و كار ایران، یكی از مشكلات اقتصادی كشور این است كه سرمایه ها در خاك و دیوار اسیر شده اند. حال، با شنیدن چنین آماری، سرمایه گذاران بخش مسكن و انبوه سازی، به فكر فرو خواهند رفت.
كسب و كارهای مشابه در چه حال هستند؟
تعداد فروشگاه های اینترنتی در ایران كم نیستند اما برخی از آن ها، توانسته اند اسم و رسم بزرگتری به هم بزنند. از جمله مشهورترین آن ها، غیر از دیجیكالا، می توان به چاره، فینال، ورچین، زنبیل، تهرانكالا و … اشاره كرد.
شاید هیچ كدام از این فروشگاه ها، كه هر كدام سیاست های متفاوتی در كارشان در پیش گرفته اند نتوانسته جایگاه دیجی كالا را در ذهن كاربران ایرانی بدست آورند.
در مقایسه ی دیجی كالا با فروشگاه های همهچیز فروش مانند چاره و فینال كه از نظر تنوع محصولات و پشتیبانی، استانداردهای بالایی را رعایت می كنند، می توان ۳ تا از مزیت های رقابتی مهم دیجی كالا را به شرح زیر نام برد:
- تمركز بر بازار مشخص كالاهای الكترونیكی
- ارائه گارانتی اختصاصی خود
- رابط كاربری جذابتر و تلاش مداوم برای بهتر كردن
تمركز دیجی كالا از ابتدای شروع به كار، بر این بازار Niche به آن كمك كرد تا هزینه های عملیاتی و همچنین دردسرهای تامین، انبار، نگه داری و ارسال كالاهای حساس را نداشته باشد. دیجی كالا توانسته است كاری كند كه در مدت زمان كوتاهی، محصولاتی كه در جهان فروششان شروع می شود را با قیمتهای رقابتی عرضه كند.
این سایت فروش اینترنتی كالاهای دیجیتالی كه در سال ۱۳۸۵ یك استارتاپ با ۵ نیرو بوده است، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر پرسنل دارد. در ماه های ابتدایی كار، این سایت، قطعات كامپیوتر و تعداد محدودی پرینتر را عرضه می كرد. در سال های اخیر با افزایش میزان نفوذ اینترنت در مردم، و جلب تدریجی اعتماد مردم به بانكداری اینترنتی و سپس خرید از اینترنت، فضا برای گسترش فعالیت چنین سایت هایی بازتر شد.
رموز موفقیت دیجیكالا:
یكی از مهمترین رازهای موفقیت دیجی کالا از لحاظ فنی، ۲ ویژگی مهم «مقایسه» و «نظرات كاربران» است. به اعتقاد من، به عنوان یك كاربر، و هم به عنوان كسی كه در این حوزه چندین سال فعالیت حرفه ایی می كند، این دو ویژگی، برگ های برنده ی دیجی كالا در برابر دیگر رقبانش بوده و هستند.
اگر چه این دو ویژگی تنها مزایای این سایت نیستند و توسط دیجی كالا هم ابداع نشده اند اما پیاده سازی درست آن، توانسته است، این سایت را به عنوان اولین و موثقترین مرجع خرید اجناس الكترونیكی (بخصوص گوشی های همراه) برای من و بسیاری دیگر از دوستان، آشنایان و همكاران مان تبدیل كند.
درس مهم: استمرار، پشتكار و تلاش روزانه برای بهتر شدن
به نظر من، استارتاپی ها باید دیجیكالا را زیر نظر داشته باشند. مسیری كه این كسب و كار (نوپا در سال ۱۳۸۵) تا امروز طی كرده است، راه آسانی نبوده است. مشكلات متعددی فنی به دلیل نبود زیرساخت های مناسب فناوری اطلاعات در كشور، مسائل و معضلات ناشی از عدم وجود قوانین مشخص و روشن درباره اینترنت، و تجارت الكترونیكی، گریبانگیر هر كسب و كاری در این حوزه بوده و هست.
آنچه مهم است، پایداری بنیانگذاران و گردانندگان یك كسب و كار اینترنتی، و ناامید نشدن از اتفاقات و ناملایمات، و ادامه كار است.
به راستی، این موفقیت، یك شبه روی نداده است. به قول بیز استون، از بنیانگذاران تویتر: « گذر زمان، پشتكار و ۱۰ سال تلاش، به تدریج شما را به صورت یك موفقیت یك شبه جلوه می دهد! »
اعتماد، اعتماد، اعتماد:
شاید یكی از دلایل مهم دیگر در موفقیت بهترین فروشگاه اینترنتی بعنی دیجی كالا بخصوص در بخش تلفن های همراه، بازار كاذب و غیرقابل اعتمادی است كه به دلیل عدم صداقت، كلاهبرداری های مختلف، تبلیغات گمراه كننده و عدم دانش كافی فروشندگان خرده فروش در میان مردم بوجود آمده است.
خیلی ها، ترجیح می دهند، به جای اینكه چند روز وقتشان را صرف رفتن از این مغازه به آن مغازه، و شنیدن حرف های ضد و نقیض كنند، در خانه خود پشت كامپیوترشان بنشینند و با آرامش و بدون دغدغه، كالای مورد علاقه شان را بررسی، مقایسه و
سپس خریداری كنند.
سپس خریداری كنند.
با وجود تنوع بسیار در انواع كالاهای مصرفی الكترونیكی بخصوص موبایل ها، سرعت بالای ورود مدل های جدید به بازار، رقابت شدید میان تولید كنندگان، بالا و پایین رفتن قیمت ها، بازی های روانشناختی تولید كنندگان با قیمت گذاری های مختلف، انتخاب و خریدن بهترین گوشی ممكن به نسبت بودجه مورد نظر را به كاری پر از استرس تبدیل كرده است.
كاری كه دیجی كالا كرده است، كاهش این استرس، از طریق ارائه طیف وسیعی از اطلاعات مختلف درباره كالاها، به شكل متن و تصویر و فیلم، و همچنین نترسیدن از به اشتراك گذاری تجربه خرید كاربرانش است.
كاری كه دیجی كالا كرده است، كاهش این استرس، از طریق ارائه طیف وسیعی از اطلاعات مختلف درباره كالاها، به شكل متن و تصویر و فیلم، و همچنین نترسیدن از به اشتراك گذاری تجربه خرید كاربرانش است.
عدم وجود رقیب خارجی:
وقتی این آمار فروش را برای بار اول دیدم، فورا به این فكر افتادم كه غول های فروش اینترنتی مانند آمازون ممكن است چقدر در روز فروش داشته باشند؟!
جالب است بدانید آمازون در سال ۲۰۱۲ هر ثانیه بیش از ۳۰۰ آیتم می فروخته است.
درآمد (فروش) سالانه آمازون، در سال ۲۰۱۳ چیزی نزدیك به ۷۵ میلیارد دلار بوده است كه پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.
مساله تحریم بانكی و مالی كشور، تهدیدی است كه توسط كسب و كارهایی مانند دیجیكالا به فرصت های طلایی تبدیل شده است. به دلیل وجود تحریم ها، كمپانی های بزرگ و چند ملیتی مانند Amazon.com و eBay.com نمی توانند در ایران فعالیتی مانند كشورهای دیگر داشته باشند.
ورود Amazon به هر كشور جدیدی، قلب صاحبان كسب وكارهای محلی آن كشور را پایین می ریزد. مناطق قابل دسترسی این غول تجارت الكترونیكی بسیار وسیع شده است. دوستان من در منطقه خودگردان كردستان عراق كوچكترین چیزهایی كه در بازار پیدا نمی شود یا گران به نظر می رسد را از آمازون می خرند كه اغلب با احتساب هزینه های ارسال هم ارزانتر از بازار محلی به دستشان می رسد.
برهم زدن بازارها (Disruption) :
دیجیكالا توانسته است بازارهای سنتی كسب و كارها را بر هم بزند. حالا دیگر هیچ شركت یا مغازه فروش محصولات الكترونیكی از گزند دیجیكالا در امان نیست و آن چیزی كه روزی دست كماش می گرفتند به تهدیدی جدی تبدیل شده است. قطعا به دلیل الكترونیكی بودن، عدم وابستگی به زمان و مكان خاص و دلایل بسیار دیگر، هزینه های اداره و نگه داری دیجیكالا به نسبت شركت ها یا مغازه هایی در آن سطحِ از فروش، بسیار پایینتر است.
دیجیكالا به كل كشور دسترسی دارد حالی كه برای یك كسب و كار محلی، این كار امكان پذیر نیست.
نمونه جهانی این نوع برهم زدن بازارهای سنتی، آمازون است. فروشگاه های زنجیره ای بزرگ كتاب و محصولات فرهنگی در آمریكا این سایت را كه در سال ۱۹۹۵ لانچ شد، خیلی جدی نگرفتند اما آمازون در عرض ۲ سال آنقدر پیشرفت كرد كه وارد بورس شد.
نمونه جهانی این نوع برهم زدن بازارهای سنتی، آمازون است. فروشگاه های زنجیره ای بزرگ كتاب و محصولات فرهنگی در آمریكا این سایت را كه در سال ۱۹۹۵ لانچ شد، خیلی جدی نگرفتند اما آمازون در عرض ۲ سال آنقدر پیشرفت كرد كه وارد بورس شد.
پیام و اثرگذاری انتشار این خبر:
یكی از مهمترین نتایج حاصل از انتشار چنین آمار جالبی این است كه توجه بسیاری از جوانان به مزایا و فرصت های بازار فناوری اطلاعات جلب می شود. اما، مهمتر از آن این است كه سرمایه ها را به سمت این حوزه هدایت خواهد كرد.
به قول وزیر اقتصاد آقای دكتر طیب نیا درهمایش بهبود فضای كسب و كار ایران، یكی از مشكلات اقتصادی كشور این است كه سرمایه ها در خاك و دیوار اسیر شده اند. حال، با شنیدن چنین آماری، سرمایه گذاران بخش مسكن و انبوه سازی، به فكر فرو خواهند رفت.
كسب و كارهای مشابه در چه حال هستند؟
تعداد فروشگاه های اینترنتی در ایران كم نیستند اما برخی از آن ها، توانسته اند اسم و رسم بزرگتری به هم بزنند. از جمله مشهورترین آن ها، غیر از دیجیكالا، می توان به چاره، فینال، ورچین، زنبیل، تهرانكالا و … اشاره كرد.
شاید هیچ كدام از این فروشگاه ها، كه هر كدام سیاست های متفاوتی در كارشان در پیش گرفته اند نتوانسته جایگاه دیجی كالا را در ذهن كاربران ایرانی بدست آورند.
در مقایسه ی دیجی كالا با فروشگاه های همهچیز فروش مانند چاره و فینال كه از نظر تنوع محصولات و پشتیبانی، استانداردهای بالایی را رعایت می كنند، می توان ۳ تا از مزیت های رقابتی مهم دیجی كالا را به شرح زیر نام برد:
- تمركز بر بازار مشخص كالاهای الكترونیكی
- ارائه گارانتی اختصاصی خود
- رابط كاربری جذابتر و تلاش مداوم برای بهتر كردن
تمركز دیجی كالا از ابتدای شروع به كار، بر این بازار Niche به آن كمك كرد تا هزینه های عملیاتی و همچنین دردسرهای تامین، انبار، نگه داری و ارسال كالاهای حساس را نداشته باشد. دیجی كالا توانسته است كاری كند كه در مدت زمان كوتاهی، محصولاتی كه در جهان فروششان شروع می شود را با قیمتهای رقابتی عرضه كند.
نظرات
ارسال یک نظر